dr hab. Aleksandra Cisłak


Zakład Psychologii Społecznej i Środowiskowej

acislak @ umk.pl

Zainteresowania naukowe

W swojej pracy badawczej zajmuję się psychologią społeczną, przede wszystkim problematyką spostrzegania społecznego – tym, co kieruje naszymi ocenami innych ludzi
i samego siebie. Interesuję się także psychologią polityczną – zwłaszcza rozwiązywaniem konfliktów oraz tym, co rządzi wyborami różnych strategii rozwiązywania konfliktów politycznych. Zapraszam wszystkie osoby zainteresowane szeroko pojętą psychologią społeczną lub jej zastosowaniem w pracy psychologa klinicznego, w psychologii organizacyjnej, w pracy z klientami.

Obecnie prowadzę badania dotyczące skutków sprawowania władzy. Wraz ze studentami prowadzimy badania eksperymentalne dotyczące tego, jak władza wpływa na relacje społeczne. Kieruję także grantem NCN, który dotyczy długoterminowych efektów władzy – interesuje nas, jak głębokie są metamorficzne efekty władzy. Wszystkich zainteresowanych zapraszam także do współpracy przy badaniach.

Wypromowałam do tej pory ponad 50 prac magisterskich i jedną pracę doktorską.

Dużo czasu poświęcam popularyzacji nauki, prowadzę wykłady popularyzatorskie, jestem autorką licznych tekstów popularno-naukowych ukazujących się w Pomocniku Psychologicznym Polityki i Gazecie Wyborczej.




Wybrane publikacje

  • Cislak, A., Cichocka, A., Wojcik, A.D., Frankowska, N. (2018). Power Corrupts, but Control Does Not: What Stands Behind the Effects of Holding High Positions. Personality and Social Psychology Bulletin, DOI: 10.1177/0146167218757456
  • Cislak, A., Formanowicz, M., & Saguy, T. (2018). Bias against research on gender bias. Scientometrics, 1–12., 1–12. http://doi.org/10.1007/s11192-018-2667-0
  • Kulesza, W., Cislak, A., Vallacher, R. R., Nowak, A., Czekiel, M., Bedynska, S. (2015). The Face of the Chameleon: The Experience of Facial Mimicry for the Mimicker and the Mimickee. The Journal of Social Psychology, 155, 590-604. DOI: 10.1080/00224545.2015.1032195
  • Formanowicz, M., Cisłak, A., Horvath, L., Sczesny, S. (2015). Capturing socially motivated linguistic change: how the use of gender-fair language affects support for social initiatives in Austria and Poland. Frontiers in Psychology, 8, 1617. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01617
  • Alogna, V. K., Attaya, M. K., Aucoin, P., Bahnik, S., Birch, S., Birt, A. R., ....Zwaan, R. A. (2014). Registered replication report: Schooler & Engstler-Schooler (1990). Perspectives on Psychological Science, 9, 556–578. DOI 10.1177/1745691614545653
  • Cislak, A., (2013). Power Effects on Person Perception: All Your Boss Can See is Agency. Social Psychology, 44, 139-147. DOI: 10.1027/1864-9335/a000139
  • Wojcik, A., Cislak, A. (2013). When Appreciating Nature Makes One Care Less for Human Beings – the Role of Belief in Just Nature in Helping Victims of Natural Disasters. Social Justice Research, 26, 253-271. DOI 10.1007/s11211-013-0187-x