prof. dr hab. Marta Białecka


Katedra Psychologii Poznawczej i Porównawczej

marta.bialecka@umk.pl

pok 219 tel. 56 611 41 80

Zainteresowania naukowe

nauka o rozwoju (developmental science); rozwój poznania społecznego, w tym komunikacji i teorii umysłu w okresie dzieciństwa i adolescencji; dziecięce oszukiwanie; rozwój współ-działania i samoświadomości; myślenie krytyczne – perspektywa rozwojowa



Publikacje:

Białecka-Pikul, M., & Białek, A. (2021). Developmental continuity in coordination of perspectives as an alternative to the implicit and explicit theory of mind controversy. Developmental Psychology, 57(11), 1772-1786. https://doi.org/10.1037/dev0001254

Białecka-Pikul, M., Białek, A., Kosno, M., Stępień-Nycz, M., Blukacz, M., Zubek, J. (2021) Early mindreading scale: From joint attention to false-belief understanding, European Journal of Developmental Psychology, 19 (2), 301-318. https://doi.org/10.1080/17405629.2021.1911799

Białecka-Pikul, M., Białek, A., Stępień-Nycz, M., Talwar, V., & Bosacki, S. (2022). Peeking and lying in the temptation resistance paradigm in 2.5-year-olds: The role of inhibitory control. Plos one, 17(12), e0278099. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278099

Otwinowska, A., Opacki, M., Mieszkowska, K., Białecka-Pikul, M., Wodniecka, Z., & Haman, E. (2022). Polish–English bilingual children overuse referential markers: MLU inflation in Polish-language narratives. First Language, 42(2), 191-215 https://doi.org/10.1177/0142723720933769

Białek, A., Zubek, J., Jackiewicz‐Kawka, M., Adamik, K., & Białecka‐Pikul, M. (2022). Coordinating movements and beliefs: Different facets of doing things together. Child Development, on-line:https://doi.org/10.1111/cdev.13827

Białecka, M., Wodniecka, Z., Muszyńska, K., Szpak, M., & Haman, E. (2023). Both L1 and L2 proficiency impact ToM reasoning in children aged 4 to 6. Painting a more nuanced picture of the relation between bilingualism and ToM. Bilingualism: Language and Cognition, 1-19. https://doi.org/10.1017/S1366728923000652

Filip, A., Białek, A., & Białecka-Pikul, M. (2023). Both syntactic and pragmatic sentence adequacy matters for recursive theory of mind in 5-year-olds. Cognitive Development, 66, 101297. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2023.101297

Muszyńska, K., Kołak, J., Haman, E., Białecka-Pikul, M., & Otwinowska, A. (2023). Metacognitive verbs do not show a cross-language gap: An investigation of metacognitive and concrete verbs in bilingual children. International Journal of Bilingualism, 13670069221149941. https://doi.org/10.1177/13670069221149941

Stępień-Nycz, M., Białecka-Pikul, M., Tang, Y., & Pons, F. (2023). Emotion Understanding in Polish Children: A Cross-Cultural Comparison between Polish, British, and Italian Children. Journal of Cognition and Culture, 23(3-4), 437-450. https://doi.org/10.1163/15685373-12340171