Zainteresowania naukowe
nauka o rozwoju (developmental science); rozwój poznania społecznego, w tym komunikacji i teorii umysłu w okresie dzieciństwa i adolescencji; dziecięce oszukiwanie; rozwój współ-działania i samoświadomości; myślenie krytyczne – perspektywa rozwojowa
Wybrane publikacje
- Białecka-Pikul, M. (2002). Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu? Badania i opis dziecięcej reprezentacji stanów mentalnych. Wydawnictwo UJ.
- Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Wydawnictwo UJ.
- Białecka-Pikul, M., Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Jackiewicz, M., Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży. Wydawnictwo Edukacyjne.
- Białecka-Pikul, M., Szpak, M., Stępień-Nycz, M. (2019). Test refleksji nad myśleniem: podręcznik. Wydawnictwo UJ.
- (2021) Early mindreading scale: From joint attention to false-belief understanding, European Journal of Developmental Psychology, DOI: 10.1080/17405629.2021.1911799
- Białecka‐Pikul, M., Stępień‐Nycz, M., Szpak, M., Grygiel, P., Bosacki, S., Devine, R. T., & Hughes, C. (2021). Theory of Mind and Peer Attachment in Adolescence. Journal of Research on Adolescence. First published: 26 July 2021, DOI:10.1111/jora.12630
- Stępień-Nycz, M., Bosacki, S., & Białecka-Pikul, M. (2021). Theory of Mind in Adolescence: Developmental Change and Gender Differences. The Journal of Early Adolescence, 41(3), 424-436. DOI: 10.1177/0272431620919164
- Jakubowska, J., Filip, A., & Białecka-Pikul, M. (2021). The coin that is most current is flattery? Stability and discontinuity of false praise-telling from 5 to 7 years of life. Journal of Experimental Child Psychology, 207, 105128. DOI: 0.1016/j.jecp.2021.105128
- Białecka-Pikul, M., Szpak, M., Zubek, J., Kołodziejczyk, A., Bosacki, S. (2020). Psychological Self and Advanced Theory of Mind in Adolescence. Self and Identity, 19 (1), 85-104. DOI: 10.1080/15298868.2018.1538900
- Białecka-Pikul, M., Białek, A., Jackiewicz-Kawka, M. (2020) Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (ss. 241-252). W: H. Liberska, J. Trempała (red.) Psychologia wychowania. Wybrane problemy. PWN
- Jakubowska, J., & Białecka‐Pikul, M. (2020). A new model of the development of deception: Disentangling the role of false‐belief understanding in deceptive ability. Social Development, 29(1), 21-40. DOI: 10.1111/sode.12404
- Szpak, M., & Białecka‐Pikul, M. (2020). Links between attachment and theory of mind in childhood: Meta‐analytic review. Social Development, 29(3), 653-673. DOI: 10.1111/sode.12432
- Białecka-Pikul, M., Kosno, M., Białek, A., Szpak, M. (2019). Let’s do it together! The role of interaction in false belief understanding. Journal of Experimental Child Psychology, 177, 141-151. DOI: 10.1016/j.jecp.2018.07.018
- Białecka-Pikul, M., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Topolewska-Siedzik, E., & Cieciuch, J. (2019). Change and consistency of self-esteem in early and middle adolescence in the context of school transition. Journal of Youth and Adolescence, 48(8), 1605-1618. DOI: 10.1007/s10964-019-01041-y
- Białecka-Pikul, M., Filip, A., Stępień-Nycz, M., Kuś, K., O’Neill, D.K. (2019) Ratunku! or just tunku! Evidence for reliability and concurrent validity of Language Use Inventory: LUI-Polish. Journal of Speech, Language, and Hearing Research 62(7), 2317-2331. DOI: 10.1044/2019_JSLHR-L-18-0230
- Stępień-Nycz, M., Rostek, I., Białecka-Pikul, M., Białek, A. (2019). The Polish adaptation of the Early Childhood Behavior Questionnaire (ECBQ): Psychometric properties, age and gender differences and convergence between the questionnaire and the observational data. European Journal of Developmental Psychology, 15(2), 192-213. DOI: 10.1080/17405629.2017.1292906